TIPY PRE LEPŠIU OBRAZOVÚ KVALITU

 

V súvislosti s obrazovou kvalitou fotografie sa stretávame s nežiaducimi technickými nedostatkami. Zvýšený šum, posterizácia, či zlá kresba nie sú v krajinkárskej fotografii príliš vítané, a ak nie sú "umeleckým zámerom" autora, je potrebné sa im v serióznej tvorbe vyhnúť.  

Už i súčasná low entry trieda zrkadloviek ponúka na krajinkársku tvorbu výborný obrazový výstup. Správne nastavenie fotoaparátu a nedeštruktívna postprodukcia má obrovský vplyv na technickú kvalitu fotografie, a preto sa v nasledujúcich bodoch pozrieme, ako postupovať v teréne, ako aj doma pred počítačom.

("Noc vo Veľkej Studenej doline" - panoráma zložená z 8 snímok. Technika: Sony Nex-5N, objektív Sony SEL 16F28, ISO 800, Clona 5,6, čas 30 sekúnd.)

 

RAW, ISO, CLONA

RAW. Prvé kroky na zvýšenie obrazovej kvality sú veľmi jednoduché - budú smerovať k základným nastaveniam fotoaparátu. Je potrebné zabudnúť na "user friendly" formát JPEG, ktorý nám fotoaparát podľa určitého algoritmu komprimuje, a tým nás okráda o časť potrebných dát. Priorita č. 1 je preto fotenie do RAW-u (angl. preklad surový). Získame tak možnosť dodatočných úprav, akými sú:

  • zvýšenie dynamického rozsahu scény (lepšie prekreslenie tieňov a svetiel)
  • vyváženie bielej
  • korekcie chýb snímača a objektívov (chromatická aberácia, sférické vady, vinetácia)
  • jemné doladenie jednotlivých farebných kanálov 
  • možnosť zvoliť si výstup podľa potreby a iné

 

ISO. Nastavujeme ho čo najnižšie, t. j. ISO 100, resp. 200. Vypneme AUTO ISO. Dôvod je jednoduchý, čím vyššie ISO, tým viac nežiaduceho šumu.  

CLONA. Vo všeobecnosti používame clonu F8 prípadne F11. Vyššie clonové čísla neprinášajú nárast obrazovej kvality a nezvyšujú preostrenie scény.

 

ADOBE CAMERA RAW, LIGHTROOM

Ideálnym nástrojom na úpravu RAWu je Adobe Camera Raw (zásuvný modul Photoshopu) alebo Lightroom (samostatný editor fotografií). Obe tieto "digitálne komory" sú z hľadiska úpravy RAWu úplne rovnaké (používajú rovnaký "motor") a je viac ako žiaduce ich využívať v čo najväčšej miere. Citlivým posúvaním bežcov v daných programoch nedochádza k degradácii kvality obrazu.

(Novodobá digitálna komora - miesto pre vyváženie bielej, zredukovanie preexponovaných miest či odstránenie chromatickej aberácie. Ideálny pomocník.)

 

ÚPRAVA V 16-BIT REŽIME

Už letmá teória hovorí, že zakiaľ čo štandardný JPEG formát s 8-bitmi obsahuje 256 odtieňov červenej, 256 odtieňov zelenej a 256 odtieňov modrej, tak 16-bitový TIFF je už iná liga - 65 536 odtieňov červenej, zelenej ako aj modrej. Vo výsledku je to 16,8 milióna farieb vs. 281 miliárd farieb! Hlavným benefitom úprav v 16-bitovom režime je flexibilita. Keď upravujeme obraz vo Photoshope, skôr či neskôr ak budeme pokračovať v realizácii úprav, sa dostaneme do problémov. Neustále zosvetlovanie fotky, menenie kontrastu atď. má za následok vznik pruhov na oblohe, ktoré nazývame posterizácia. Z uvedeného dôvodu je potrebné minimalizovať počet úprav kriviek, úrovní alebo vrstiev úprav jasu a väčšinu prác vykonávať už v samotnom ACR.

(Ukážka posterizácie na hladine Trojrohého plesa. Pri úprave fotky vo formáte Jpeg nie je problém toto "dosiahnuť". V 16-Bit režime sa nám to málokedy podarí.)

(Tip: Nie je to všeliek, ale posterizáciu môžeme zredukovať použitím filtra Gaussian Blur. Lokálne si označíme miesto a rôznou intenzitou aplikujeme filter. Rozmazané okraje (napr. vetvička/mraky na oblohe) prebehneme na záver gumou.)

 

SMART OBJECT

Ďalším pomocníkom pri zachovávaní maximálnej obrazovej kvality je Inteligentný objekt - Smart Object. Pred odchodom z Adobe Camera Raw do Photoshopu stlačíme SHIFT, čím sa nám vytvorí Smart Object. Jeho výhodou je, že ak po rôznych rýchlych farebných úpravách, či retušiach vykonaných vo Photoshope zistíme, že scéna potrebuje vyladiť napr. kontrast, tak jednoducho dvakrát klikneme na ikonku Smart object, čím sa vrátime späť do prostredia ACR, kde bez obáv vykonáme takéto úpravy. Takto sa vystríhame pred deštruktívnymi úpravami vo Photoshope, ktoré môžu mať za následok vznik vyššie spomínanej posterizácie.

(Vytvorením Smart Objectu získame možnosť kedykoľvek sa vrátiť do prostredia ACR a znova vykonať potrebné úkony.)

 

ETTR A EXPOSURE BLENDING

Anglická skratka pre Exposure To The Right, čo v preklade znamená exponovanie doprava. Zmysel tejto metódy je veľmi jednoduchý. Tým, že scénu mierne preexponujeme, dostaneme do snímky viac stupňov jasu, a teda aj viac informácií. Výsledný obraz bude obsahovať menej šumu, ktorý sa vyskytuje najmä v tmavých miestach. Pri následnom spracovaní RAWu v ACR jednoducho expozíciu stiahneme a snímku doladíme podľa našich predstáv. Tento postup je veľmi dobré uplatňovať najmä pri fotení nočnej krajiny a mliečnej dráhy.

(Expozícia vpravo je spôsob ako dostať do snímky viac informácií a menej šumu. Táto metóda je vhodná taktiež pre fotografovanie mliečnej dráhy.)

 

V prípade, že fotíme scénu s vysokým dynamickým rozsahom, tak k metóde ETTR je potrebné pridať ešte jeden sofistikovanejší postup, a tým je exposure blending - lepenie expozícií. Niekoľko snímok s rôznymi expozíciami nám vo väčšine prípadov pokryje celý dynamický rozsah scény, a tým pádom sa vyhneme vyťahovaniu podpalov, či prepalov z jednej zadováženej snímky. Je to najúčinnejší, ale zároveň na postprocess náročnejší prostriedok na zlepšenie obrazovej kvality. 

A prax? Vo fotoaparáte nastavíme režim M, aktivujeme AEB (Auto Exposure Bracketing) obyčajne 3 snímky s rozsahom +/-2 EV. Prvú snímku nastavíme na hodnotu -2 EV a odpálime AEB. Získame tak tri snímky, z ktorých najsvetlejšiu použijeme na popredie, strednú na oblohu a najtmavšu na prípadné prepaly.

(Vo väčšine prípadov je lepenie expozícií jednoduché. Strednú snímku prekryjeme najsvetlejšou a pomocou Gradient Toolom vo Photoshope prejdeme po oblohe. V prípade, že máme slnko príliš preexponované využijeme lokálne podklad z najtmavšej fotky.)

 

SOFTWARE NA ELIMINOVANIE ŠUMU

Ak už nám šum vyskočí, je potrebné siahnuť po špecializovaných odšumovacích programoch. Najúčinnejšími programami sú napr. Neat Image Imagenomic Noiseware Pro, Topas Denoise. Nie sú zadarmo, ale oproti redukciám šumu používaných v ACR, či vo Photoshope ponúkajú najlepšie výsledky. 

Ako teda eliminovať šum?

  • je potrebné vypnúť všetky redukcie šumu vo fotoaparáte
  • fotiť do formátu RAW a uplatňovanie metódu ETTR 
  • po exportovaní Rawu z ACR do Photoshopu je prvou vecou vždy odšumenie

Samotné odšumenie má vždy individuálny priebeh. V zásade platí, že menej je často viac, a preto dbáme na to, aby fotka nepôsobila "vymydlene", softvér aplikujeme s citom a obyčajne odšumujeme iba lokálne na určitých miestach.

(Mesiac nad tatranskými hrebeňmi. Šum je iba trochu badateľný, ale ak by sme pokračovali v ďalšej editácií a výslednú fotku chceli prezentovať na veľkom formáte, tak je potrebné pristúpiť k jeho eliminovaniu hneď po exportovaní z Adobe Camera Raw.)

(100% výrez. Odšumovacie programy sú veľmi efektné. Šum sa snažíme redukovať hlavne na homogénnych plochách, pozor na prílišnú stratu detailov.)

 

Tak a sme na konci. Úlohou tohto článku bolo poskytnúť najmä všeobecný prehľad tipov pre zlepšenie obrazovej kvality krajinkárskej fotografie. Tieto návyky v postprodukcii môžu pomôcť začínajúcim horlivým krajinkárom zúročiť vynaložené úsilie pri skorých ranných výstupoch a posunúť ich tvorbu po kvalitatívnej stránke o level vyššie.